Wielka kolejowa modernizacja wreszcie nabiera tempa – po zamknięciu odcinka z Tłuszcza do Łochowa powstaje nowy most na Liwcu, a Wojewoda Mazowiecki wydał właśnie pozwolenie na budowę odcinka z Rembertowa do Zielonki.
Od połowy października na odcinku Tłuszcz – Łochów nie kursują żadne pociągi – pasażerowie przeżywają gehennę w autobusach komunikacji zastępczej. Jednak dzięki temu modernizacja linii E75 będzie prowadzona sprawniej, a czas potrzebny na jej zakończenie skróci się o 10 miesięcy. A przynajmniej tak zapowiadają kolejarze.
W Zagościńcu, Klembowie, Jasienicy i innych miejscowościach już powstają wygodniejsze, wyższe perony. Obiekty mają być wyposażone w nowe wiaty, ławki, elektroniczne wyświetlacze do prezentacji komunikatów oraz system nagłaśniający.
W ramach inwestycji, kompleksową modernizację przejdą 4 stacje i 15 przystanków – łącznie 38 peronów. Wybudowane zostaną m.in. przejścia podziemne, windy i podjazdy. Obecnie trwają roboty torowe (układanie podkładów i szyn), teletechniczne i energetyczne. Wszystkie mają zakończyć się jesienią 2016 r.
Wkrótce nowy most
Most na rzece Liwiec został już zdemontowany. Trwa rozbiórka przyczółków. W jego miejsce powstanie nowoczesny obiekt inżynieryjny o długości 74 i szerokości 13 metrów. Nowy most, do budowy którego zużytych zostanie ponad 600 ton stali i 1500 m3 betonu, jest jednym z 9 modernizowanych w ramach całego projektu.
Modernizacja spowoduje prawdziwą rewolucję na torach w naszym regionie. Przebudowana zostanie linia kolejowa o długości 66 kilometrów. Powstanie 156 km nowych torów, 183 km nowej sieci trakcyjnej, 140 ogrzewanych rozjazdów i 8 skrzyżowań bezkolizyjnych. Pociągi pasażerskie na trasie będą mogły jechać z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Roboty bliżej stolicy
Wojewoda Mazowiecki wydał też pozwolenie na budowę odcinka linii kolejowej Warszawa Rembertów – Zielonka, w tym nowego przystanku Zielonka Bankowa.
Decyzja o pozwoleniu na budowę opublikowana została w poniedziałek, 3 listopada. Istnieje możliwość złożenia odwołań, ale akurat w tym przypadku protesty są mało prawdopodobne. W decyzji widnieje klauzula o natychmiastowej wykonalności, ale – wiadomo jak to jest z koleją – kiedy dokładnie ruszą zasadnicze prace, tego jeszcze nie wiadomo.
Na mniejszej ze stacji kolejowych w Zielonce panuje teraz księżycowy krajobraz. Nie tylko z przystanku została w zasadzie już tylko kupa piasku, ale rozebrano także wejścia na peron i zdjęto część torów.
W miejsce zburzonego przystanku Zielonka Bankowa, mają powstać dwa perony – węższe. Pociągi podmiejskie będą kursować i zatrzymywać się przy ich wewnętrznych krawędziach, czyli tak, jak w przypadku działającego od roku przystanku Warszawa Zacisze – Wilno.
Oba nowe perony nie będą jednak leżały na przeciw siebie. Jeden będzie bardziej wysunięty ku Zielonce, a drugi ku Warszawie Rembertów, a konkretniej, mającej powstać w najbliższych miesiącach stacji Mokry Ług.
Tunel ocalony?
Na ostatni formalny dokument – także pozwolenie na budowę – czeka również kolejny fragment inwestycji, czyli odcinek linii kolejowej z tunelem wzdłuż ul. Kolejowej w Zielonce. Sprawa przeciągnęła się o wiele miesięcy z racji protestu kilku rodzin z okolic przejazdu, jednak ostatecznie próby zablokowania się nie powiodły.
Jak nieoficjalnie dowiedziała się Moja Gazeta Regionalna, pozwolenie na budowę zostanie wydane na przełomie listopada i grudnia. Prace budowlane przy tunelu mają ruszyć wiosną przyszłego roku.
TS
Related News

Niszczył plakaty wyborcze, usłyszał już zarzuty
May 28, 2025
Brutalna Kampania Wyborcza w Wołominie
May 28, 2025
Wiadukt już w tym roku?
February 10, 2025
Modernizacja ul. Ząbkowskiej w Markach
February 10, 2025
Rembertów
April 08, 2024
Wybory do Rady Powiatu Wołomińskiego
April 08, 2024