Pracować dla „kogoś”, czy przejść na swoje? Z tym dylematem boryka się wiele osób, niejednokrotnie łatwiej jest podjąć decyzję o pozostaniu pomimo niezadowolenia z pracy, niż zdać się na siebie i założyć własną działalność gospodarczą.
Najczęstszą przyczyną, która odstrasza od założenia firmy to zdobycie finansowania na rozpoczęcie działalności, samo założenie firmy i podatki.
Tylko czy naprawdę jest to tak wielki problem?
Pieniądze na założenie działalności gospodarczej można pozyskać ze środków publicznych przyznawanych przez starostów za pośrednictwem powiatowych urzędów pracy.
Wysokość wsparcia wynosi do sześciokrotności przeciętnego wynagrodzenia tj. ok. 25 tys. zł
Uzyskane środki należy wydatkować przede wszystkim na zakup maszyn i urządzeń, sprzętu oraz oprogramowania niezbędnego do podjęcia działalności, na pewno nie można przeznaczyć ich na pojazdy (z wyłączeniem przyczep).
Szczegółowe regulacje dotyczące warunków ubiegania się o dofinansowanie ustalane są na poziomie powiatów, tak więc zarówno wysokość dotacji, jak i jej przeznaczenie może się różnić w konkretnych urzędach pracy.
Kto może starać się o przyznanie środków z funduszu pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej?
- osoba zarejestrowana jako bezrobotna;
- osoba, która wcześniej nie skorzystała z takiej formy wsparcia;
- osoba, która nie prowadziła działalności przez 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku;
- osoba niekarana za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu w okresie 2 lat przed złożeniem wniosku;
- osoba, która nie pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą prowadzącą działalność w tym samym zakresie.
W ramach umowy o dotację bezrobotny zobowiązuje się do:
- niepodejmowania zatrudnienia w ciągu 12 miesięcy od rozpoczęcia działalności gospodarczej
- prowadzenia działalności przez minimum 12 miesięcy
- zarejestrowania działalności w ciągu 1 miesiąca od dnia podpisania umowy
- wydatkowania oraz rozliczenia środków w ciągu 2 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Dotacja krok po kroku
Aby skorzystać z dotacji na rozpoczęcie działalność przy udziale środków publicznych, należy:
- spełnić warunki, które uprawniają do ubiegania się o wsparcie
- złożyć wniosek poprawny formalnie, a więc z wypełnionymi wszystkimi wymaganymi polami, zawierający komplet wymaganych załączników
- przejść pozytywnie ocenę merytoryczną pomysłu na biznes
- podpisać umowę o dofinansowanie
- założyć działalność gospodarczą
- prawidłowo wydatkować i rozliczyć otrzymane środki
- utrzymać działalność przez minimum 12 miesięcy.
Każdy, kto w Polsce prowadzi firmę, musi rocznie ponad 20 razy opłacić jakiś podatek. Wielu przedsiębiorców, którzy podjęli się prowadzenia własnej działalności gospodarczej powierza sprawy finansowe swojego przedsiębiorstwa do kancelarii podatkowej.
Jest to słuszna decyzja bo sprawdzona kancelaria podatkowa zapewni mu kompleksową obsługę prawno-podatkowo-finansową, troszcząc się o jego sprawy kompleksowo.
Dzisiejsze czasy charakteryzują się ogromnym tempem zmian. Procesy decyzyjne w pewnych przypadkach muszą zamykać się w ciągu sekund, a niewiele osób może pozwolić sobie na luksus marnowania czasu. Dlatego też coraz więcej biur rachunkowych łączy swoje siły z kancelariami doradztwa podatkowego lub kancelariami prawnymi, by móc zaoferować swoim wszystkim klientom wiele usług pod jednym szyldem.
Dobrym przykładem kompleksowej obsługi jest Kancelaria Podatkowa Skłodowscy, której motto brzmi „…już nigdy nie będziesz sam w biznesie”. W ofercie kancelarii znajduje się szereg usług, dzięki którym prowadzenie własnego biznesu stanie się wygodne i bezpieczne.
Szczegóły na stronie. www.sklodowscy.pl
Karolina Więckowska,
Skłodowscy Wiedza i Finanse
Z pamiętnika księgowego Oszczędności na podatkach
Był sobotni wieczór, grill w gronie znajomych, nic wielkiego. Sąsiad Darek wciąż opowiadał o swoim nowym samochodzie.
A mowa była o pięknym i nowiutkim Range Rover. Sąsiad wiele opowiadał o jego zaletach, w końcu nonszalancko rzucił zdanie, które bardzo mnie zainteresowało. „Wiecie jak miałem oddać Państwu, to wolałem wydać na lepszy samochód. Trzeba oszczędzać na podatkach.” Słysząc to zdanie osłupiałem, sąsiad naprawdę myślał, że wzniósł się ponad fiskusa… ale policzmy …
Jego Range Rover kosztował 310 tys. zł netto.
Sąsiad Darek wziął kredyt w leasingu na 3 lata, więc łączny koszt samochodu wraz z odsetkami i kosztami leasingu to jakieś 344 tys. zł netto
koszt samochodu netto: 310 tys. zł + koszt leasingu 34 tys. zł = 344 tys. zł
Czyli sąsiad wydał na Range Rover, po podliczeniu 423 tys. zł brutto.
Więc policzmy ile on na tym zaoszczędził …?
Odliczmy ½ VAT czyli 39,5 tys. zł + przez 3 lata raty leasingowe pójdą w koszty, co daje oszczędność rzędu 72,8 tys. zł. = 112,3 tys. zł
O tyle mniej zapłaci podatku i tych pieniędzy faktycznie nie odda Państwu – niby sukces, ale …
Po 3 latach wartość samochodu spadnie i będzie wynosiła tylko 180 tys. zł brutto.
Jak będzie chciał go sprzedać to odda 33,6 tys. zł VATu i prawie 28 tys. zł podatku dochodowego.
Za trzy lata posiadania tego auta sąsiad zapłaci czystą gotówką 192 tys. zł. No ale jeździ Range Rover, to na pewno wielka przyjemność. Jeśli go na to stać to SUPER.
WNIOSEK: Inwestycja w samochód nie jest najlepszą metodą na obniżenie podatku. Samochód po prostu kosztuje i nic ani nikt tego nie zmieni, a w dodatku błyskawicznie traci na wartości.
Są inne metody na obniżenie podatku, tylko czy sąsiad mi uwierzy?
Polecę mu Kancelarię Podatkową Skłodowscy, oni mu wszystko wyjaśnią i dobrze doradzą jak oszczędzać na podatkach i nie tylko.
Related News

Perła Baroku – Niezwykłe koncerty w Kobyłce
May 28, 2025
Niszczył plakaty wyborcze, usłyszał już zarzuty
May 28, 2025
Brutalna Kampania Wyborcza w Wołominie
May 28, 2025
PŁYWANIE DLA SENIORÓW
February 10, 2025
Wiadukt już w tym roku?
February 10, 2025
Czerwone Gitary Diamentowe 60-lecie
February 10, 2025