guyglodis learningwarereviews humanscaleseating Cheap NFL Jerseys Cheap Jerseys Wholesale NFL Jerseys arizonacardinalsjerseyspop cheapjerseysbands.com cheapjerseyslan.com cheapjerseysband.com cheapjerseysgest.com cheapjerseysgests.com cheapnfljerseysbands.com cheapnfljerseyslan.com cheapnfljerseysband.com cheapnfljerseysgest.com cheapnfljerseysgests.com wholesalenfljerseysbands.com wholesalenfljerseyslan.com wholesalenfljerseysband.com wholesalenfljerseysgest.com wholesalenfljerseysgests.com wholesalejerseysbands.com wholesalejerseyslan.com wholesalejerseysband.com wholesalejerseysgest.com wholesalejerseysgests.com atlantafalconsjerseyspop baltimoreravensjerseyspop buffalobillsjerseyspop carolinapanthersjerseyspop chicagobearsjerseyspop cincinnatibengalsjerseyspop clevelandbrownsjerseyspop dallascowboysjerseyspop denverbroncosjerseyspop detroitlionsjerseyspop greenbaypackersjerseyspop houstontexansjerseyspop indianapoliscoltsjerseyspop jacksonvillejaguarsjerseyspop kansascitychiefsjerseyspop miamidolphinsjerseyspop minnesotavikingsjerseyspop newenglandpatriotsjerseyspop neworleanssaintsjerseyspop newyorkgiantsjerseyspop newyorkjetsjerseyspop oaklandraidersjerseyspop philadelphiaeaglesjerseyspop pittsburghsteelersjerseyspop sandiegochargersjerseyspop sanfrancisco49ersjerseyspop seattleseahawksjerseyspop losangelesramsjerseyspop tampabaybuccaneersjerseyspop tennesseetitansjerseyspop washingtonredskinsjerseyspop
Newsy z regionu — Wednesday 4.03.2015

Rada Miasta Marki podczas 7. sesji przyjęła stanowiska w sprawie lepszej ochrony akustycznej terenów graniczących z obwodnicą.

 

 

 

 

W październiku 2012 r. Minister Środowiska wydał rozporządzenie o podwyższeniu dopuszczalnych norm dobowego hałasu drogowego. W czasie boomu drogowego przed Euro 2012 w Polsce obowiązywały bardziej rygorystyczne normy hałasu niż w niektórych bogatych państwach europejskich np. Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Wykonawcy w trakcie budowy dróg dla zabezpieczenia przed hałasem najczęściej stawiali ekrany akustyczne. Minister Środowiska chcąc ograniczyć koszty robót drogowych wybrał najprostsze rozwiązanie problemu. Podwyższył dopuszczalne normy hałasu, nie uwzględniając opinii Ministra Zdrowia i jednostek naukowo-badawczych o negatywnych skutkach tej decyzji. Z przepisów zawartych w nowym rozporządzeniu skorzystał inwestor mareckiej obwodnicy zmieniając założenia ochrony akustycznej na niekorzyść mieszkańców.

Podczas lutowej sesji Rady Mista radni podjęli uchwałę dotyczącą przyjęcia stanowiska Rady Miasta Marki w sprawie zabezpieczenia antyhałasowego odcinka drogi ekspresowej S8 przebiegającego przez Miasto Marki i Miasto Zielonka zgłoszoną przez radnego Michała Jarocha w imieniu grupy mieszkańców Marek, która przygotowała treść postulatów.

Stanowisko Rady Miasta Marki w sprawie zabezpieczenia antyhałasowego odcinka drogi ekspresowej S8 przebiegającego przez Miasto Marki i Miasto Zielonka

Rada Miasta Marki przychyla się do wniosku złożonego w ramach konsultacji społecznych, podpisanego przez ponad 600 osób – mieszkańców rejonu sąsiadującego z budowaną obwodnicą Marek, o zwiększenie poziomu ochrony przeciwhałasowej. Rada Miasta Marki również stoi na stanowisku, że planowane obecnie zabezpieczenia antyhałasowe są niewystarczające i wnosi o poprawę zabezpieczeń w następujący sposób:

1. Na odcinku oznaczonym w projekcie jako km 11+600 do km 11+811 (początek obwodnicy od strony Trasy Toruńskiej) po stronie północnej według projektu nie przewiduje się żadnych ekranów akustycznych. Projekt nie uwzględnia faktu, że przyległy rejon podlega intensywnej zabudowie mieszkaniowej (obecnie powstają trzy osiedla). Wcześniejsze opracowania dla tego odcinka przewidywały ekrany o wysokości 3‑4m i na taką ochronę przed hałasem liczyli kupujący mieszkania w tym rejonie. Według wspomnianych opracowań ekrany miały również powstać w pasie rozdzielającym jezdnie.

Przypominamy, że ekrany akustyczne na odcinku km 11+600 do km 11+890 (strona prawa-południowa) zostały podwyższone na prośbę GDDKiA Oddział Warszawa w celu uniknięcia konfliktów społecznych i protestów mieszkańców zabudowy wielokondygnacyjnej znajdującej się w rejonie węzła „Marki”. To przykład na to, że tzw. potrzeby społeczne związane z budową drogi mogą i powinny być uwzględnione.

W związku z powyższym wnioskujemy o przywrócenie zabezpieczeń antyhałasowych do poziomu pierwotnie planowanego.

2. Na odcinku od km 11+811 do km 12+292 obecny projekt przewiduje ekrany o wysokości 3 m od strony północnej. Wnosimy o podwyższenie ekranów na tym odcinku do wysokości co najmniej 4 m. Po pierwsze, obwodnica przebiega w bezpośrednim sąsiedztwie (ok. 20 m) osiedla mieszkaniowego przy ulicy Ząbkowskiej 10. Po drugie przebiega wiaduktem, co w istotny sposób może wpływać na zasięg oddziaływania hałasu.

3. Od km 12+646 zaplanowano ekrany na łącznicy z tzw. Wschodnią Obwodnicą Warszawy (WOW). Te zjazdy nie zostaną jednak wybudowane w ramach obecnej inwestycji. Wnosimy zatem o wyznaczenie zwałki ziemi w miejscu planowanego w przyszłości nasypu , która zapewni tymczasową ochronę przed hałasem. Zwałka zostanie usunięta w momencie budowy łącznic z WOW – być może za kilkanaście lat. Na przyległym terenie intensywnie rozwija się zabudowa mieszkaniowa.

4. Rada Miasta Marki stoi na stanowisku, że obiekt D-ES-4 powinien zostać wyposażony w ekrany akustyczne. Hałas z tego obiektu będzie uciążliwy zarówno dla mieszkańców Marek (zabudowa ul. Fabrycznej), jak i sąsiedniej Zielonki (zabudowa ul. Mareckiej).

5. Podkreślamy, że obiekt ES-1 (wiadukt nad ulicami Ząbkowską i Szpitalną) powinien zostać wyposażony w tzw. „ciche dylatacje”.

6. Wnosimy o wykonanie w planowanym nasypie drogi S8 przejścia dla pieszych w rejonie ulic Kujawskiej, Mazurskiej bądź ul. Warmińskiej (okolice km12+600). Obecnie jest to popularna trasa wykorzystywana przez mieszkańców tego rejonu.

Protesty mieszkańców warszawskiego Bemowa i Ursusa na niewystarczające zabezpieczenia antyhałasowe oraz wyniki „Kontroli zasadności budowy ekranów akustycznych i przepustów na autostradzie A2 i innych wybranych odcinkach dróg” przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2014 roku budzą uzasadnione obawy Rady Miasta Marki, że obecnie planowane zabezpieczenia antyhałasowe na omawianym odcinku są niewystarczające.

Mając na względzie zapewnienie odpowiednich warunków życia mieszkańców Marek, a przede wszystkim ochronę ich zdrowia, apelujemy o uwzględnienie powyższych postulatów przy budowie odcinka drogi ekspresowej S8 biegnącego przez Miasto Marki i Miasto Zielonka.

źródło: UM Marki

Share

About Author

t.sobiech@2takty.com