guyglodis learningwarereviews humanscaleseating Cheap NFL Jerseys Cheap Jerseys Wholesale NFL Jerseys arizonacardinalsjerseyspop cheapjerseysbands.com cheapjerseyslan.com cheapjerseysband.com cheapjerseysgest.com cheapjerseysgests.com cheapnfljerseysbands.com cheapnfljerseyslan.com cheapnfljerseysband.com cheapnfljerseysgest.com cheapnfljerseysgests.com wholesalenfljerseysbands.com wholesalenfljerseyslan.com wholesalenfljerseysband.com wholesalenfljerseysgest.com wholesalenfljerseysgests.com wholesalejerseysbands.com wholesalejerseyslan.com wholesalejerseysband.com wholesalejerseysgest.com wholesalejerseysgests.com atlantafalconsjerseyspop baltimoreravensjerseyspop buffalobillsjerseyspop carolinapanthersjerseyspop chicagobearsjerseyspop cincinnatibengalsjerseyspop clevelandbrownsjerseyspop dallascowboysjerseyspop denverbroncosjerseyspop detroitlionsjerseyspop greenbaypackersjerseyspop houstontexansjerseyspop indianapoliscoltsjerseyspop jacksonvillejaguarsjerseyspop kansascitychiefsjerseyspop miamidolphinsjerseyspop minnesotavikingsjerseyspop newenglandpatriotsjerseyspop neworleanssaintsjerseyspop newyorkgiantsjerseyspop newyorkjetsjerseyspop oaklandraidersjerseyspop philadelphiaeaglesjerseyspop pittsburghsteelersjerseyspop sandiegochargersjerseyspop sanfrancisco49ersjerseyspop seattleseahawksjerseyspop losangelesramsjerseyspop tampabaybuccaneersjerseyspop tennesseetitansjerseyspop washingtonredskinsjerseyspop
Newsy z regionu — Thursday 16.10.2014

Burmistrz Wołomina Ryszard Madziar oraz wiceburmistrz Grzegorz Mickiewicz zorganizowali spotkanie przedstawicieli PKP PLK z mieszkańcami Wołomina, które miało charakter konsultacji społecznych i dotyczyło modernizacji linii kolejowej E75.

 

 

 

 

Problem modernizacji linii kolejowych okazał się bardzo istotny dla mieszkańców, którzy tłumnie przybyli, aby zapoznać się z koncepcją inwestycji. Wśród nich znalazło się również wielu radnych miejskich i powiatowych. Przedstawicielem PKP Polskich Linii Kolejowych, który wprowadził wszystkich zebranych w szczegóły planowanej modernizacji, był Kazimierz Peryt.

O modernizacji linii kolejowej E75 pisaliśmy już na łamach „Mojej Gazety Regionalnej”. Dla przypomnienia warto jednak powtórzyć najważniejsze informacje. Przetarg w formule „Projektuj i buduj” wygrała firma TORPOL S.A. z Poznania. Całkowity koszt inwestycji to blisko 1,5 mld zł. Plan prac zakłada wymianę, przebudowę lub całkowitą budowę elementów infrastruktury kolejowej. Na terenie Wołomina powstanie pięć nowoczesnych obiektów: tunel pod torami w ciągu ul. Sasina – ul. Przejazd, stacja kolejowa Wołomin, przejście podziemne dla pieszych pod torami na wysokości ul. Sikorskiego, przystanek osobowy Wołomin Słoneczna oraz tunel pod torami w ciągu Al. Niepodległości – ul. Geodetów. Na odcinku Zielonka – Wołomin Słoneczna powstanie dodatkowa para torów dla ruchu podmiejskiego. W czasie trwania prac w miejscach największego ruchu pojawią się autobusy zastępcze. Termin zakończenia przewiduje się na 2016 r.

Inwestycja ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz zminimalizowanie ryzyka nieszczęśliwych wypadków. Poprawi się również punktualność pociągów, zredukowany natomiast zostanie hałas powodowany przejazdami dzięki ekranom akustycznym i polepszeniu jakości torów kolejowych. Nowo powstałe obiekty będą przystosowane dla osób niepełnosprawnych (m.in. za sprawą wind). Koncepcja inwestycji spełnia restrykcyjne wymogi unijne, dlatego też można liczyć na dofinansowanie ze środków UE.

Informacje przekazane przez przedstawiciela PKP wzbudziły ciekawość mieszkańców Wołomina i okolic, a także wywołały burzliwą dyskusję i przyczyniły się do przedstawienia zarzutów niekompetencji organizatorom spotkania. Osoby mieszkające w pobliżu torów kolejowych zwracały uwagę na poziom hałasu zakładany po zakończeniu inwestycji, prosząc o szczegółowe przybliżenie jego natężenia w decybelach. Inni martwili się o planowane windy dla niepełnosprawnych, zastanawiając się, czy w przypadku zaburzeń w ich prawidłowym funkcjonowaniu będzie możliwa alternatywa w postaci podjazdów. Organizatorzy wyjaśnili, że windy będą zadbane, a ich stan regularnie kontrolowany, jednak ta odpowiedź nie zadowoliła mieszkańców.

97

Oburzenie wywołał brak szczegółowego harmonogramu i projektów działań. Odpowiedź, że harmonogram pojawi się po wydaniu zezwolenia na budowę w marcu 2015 r., wzbudziła jeszcze większe emocje, a niektórzy z obecnych na sali zarzucili burmistrzom Wołomina oraz przedstawicielom PKP nieprzygotowanie do spotkania. Z odpowiedzią pospieszył wiceburmistrz Grzegorz Mickiewicz, który usiłował wytłumaczyć, na czym polegają wszelkie nieporozumienia:

Uważam, że organizatorzy spotkania są doskonale przygotowani do rozmowy z państwem. Program „Projektuj i buduj” polega na tym, że najpierw trzeba przedstawić koncepcję, następnie projekty, a wreszcie przystąpić do prac budowlanych. Dziś rozmawiamy o koncepcjach, nie o projektach czy harmonogramach. Na wszystko przyjdzie odpowiedni czas – powiedział.

Organizatorzy zapewnili, że o wszystkim będą stopniowo informować mieszkańców. Zaproponowali również indywidualne spotkanie po konsultacjach – w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących planów inwestycji na terenach poza Wołominem.

Mimo emocji i nieporozumień spotkanie było potrzebne. Wiele kwestii zostało jeszcze do ustalenia i do wyjaśnienia z mieszkańcami, więc organizatorzy już teraz zapowiadają następne konsultacje.

 

A.B. 

Share

About Author

t.sobiech@2takty.com