guyglodis learningwarereviews humanscaleseating Cheap NFL Jerseys Cheap Jerseys Wholesale NFL Jerseys arizonacardinalsjerseyspop cheapjerseysbands.com cheapjerseyslan.com cheapjerseysband.com cheapjerseysgest.com cheapjerseysgests.com cheapnfljerseysbands.com cheapnfljerseyslan.com cheapnfljerseysband.com cheapnfljerseysgest.com cheapnfljerseysgests.com wholesalenfljerseysbands.com wholesalenfljerseyslan.com wholesalenfljerseysband.com wholesalenfljerseysgest.com wholesalenfljerseysgests.com wholesalejerseysbands.com wholesalejerseyslan.com wholesalejerseysband.com wholesalejerseysgest.com wholesalejerseysgests.com atlantafalconsjerseyspop baltimoreravensjerseyspop buffalobillsjerseyspop carolinapanthersjerseyspop chicagobearsjerseyspop cincinnatibengalsjerseyspop clevelandbrownsjerseyspop dallascowboysjerseyspop denverbroncosjerseyspop detroitlionsjerseyspop greenbaypackersjerseyspop houstontexansjerseyspop indianapoliscoltsjerseyspop jacksonvillejaguarsjerseyspop kansascitychiefsjerseyspop miamidolphinsjerseyspop minnesotavikingsjerseyspop newenglandpatriotsjerseyspop neworleanssaintsjerseyspop newyorkgiantsjerseyspop newyorkjetsjerseyspop oaklandraidersjerseyspop philadelphiaeaglesjerseyspop pittsburghsteelersjerseyspop sandiegochargersjerseyspop sanfrancisco49ersjerseyspop seattleseahawksjerseyspop losangelesramsjerseyspop tampabaybuccaneersjerseyspop tennesseetitansjerseyspop washingtonredskinsjerseyspop
Newsy z regionu — Thursday 15.01.2015

O ruszającej wkrótce najważniejszej inwestycji w historii miasta, pilnych modernizacjach, stanie budżetu oraz radykalnych zmianach w kilkuletniej perspektywie – rozmawiamy z Jackiem Orychem, nowym burmistrzem Marek.

 

 

 

 

Moja Gazeta Regionalna: Panie Burmistrzu, kandydując w wyborach na pewno miał Pan wyobrażenie o realiach sprawowania tego urzędu. Czy w pierwszych dniach po objęciu władzy coś Pana szczególnie zaskoczyło lub zdziwiło?

Jacek Orych, burmistrz Marek: Może nie jest to dużym zaskoczeniem, ale muszę przyznać, że na początku robię bardziej to, co muszę, a nie to, co bym chciał. Konieczne jest wdrożenie się w aktualne projekty i problemy, zapoznanie się z tym, co najpilniejsze. Spokojnie kompletuję zespół współpracowników i załatwiam sprawy formalne.

Na dziś koniecznie jest przede wszystkim dopilnowanie i zamknięcie budżetu na 2014 rok. Pozostały do dopracowania tylko szczegóły, ale jak wiadomo, diabeł tkwi w szczegółach.

Oczywiście absolutnie kluczową inwestycją będzie w najbliższym czasie budowa obwodnicy Marek, do niej za chwilę wrócimy. Co oprócz S8 będzie dla Pana priorytetem w rozpoczynającej się kadencji?

Numerem jeden jest z pewnością budowa kompleksu edukacyjnego z bogatym zapleczem sportowym, czyli gimnazjum, które powstanie przy ul. Wspólnej. Jesteśmy na etapie przygotowania przetargów i ustalenia ścieżki finansowania.

Druga sprawa, na którą szczególnie czekają mieszkańcy, to sukcesywna rozbudowa i modernizacja dróg. Po powstaniu obwodnicy będziemy wiedzieli konkretnie, jak zmieni się ruch w Markach w nowej sytuacji. Wówczas będzie można podjąć merytoryczne decyzje, odnośnie tego, które ulice modernizować w pierwszej kolejności.

Naturalnie nie będziemy czekać z jakimikolwiek robotami aż do 2017 roku i zakończenia budowy całej obwodnicy.

Wszystkie umowy podpisane, budowa obwodnicy powinna ruszyć w ciągu najbliższych miesięcy. Czy wszystko w mieście jest już przygotowane na nadchodzące zapewne olbrzymie zamieszanie?

Liczymy się oczywiście z utrudnieniami, które musimy dla mieszkańców zminimalizować. Należy też ograniczyć, czy wręcz zlikwidować ewentualne szkody. Wiadomo na przykład, że wiele mniejszych dróg dojazdowych nie jest przystosowane do ciężkiego sprzętu, który będzie wykorzystywany w trakcie budowy. Musimy mieć gwarancję, że takie ulice zostaną wówczas naprawione czy odbudowane przez wykonawców obwodnicy.

Wciąż otwartych jest jeszcze kilka kwestii szczegółowych związanych z samą obwodnicą. Przykładem jest zabezpieczenie akustyczne  w rejonie ulic Szpitalnej i Szkolnej. Planowane ekrany są niewystarczające, dlatego musimy pomóc mieszkańcom, którzy słusznie protestują w tej sprawie.

Co zatem będzie priorytetem po zakończeniu tej historycznej dla miasta inwestycji?

Kluczowa będzie na pewno kwestia przyszłego statusu Alei Piłsudskiego. Czy będzie to droga powiatowa, czy wojewódzka? Mam nadzieję, że także ona po budowie będzie w dobrym stanie, bez konieczności gruntownej naprawy nawierzchni. Moim zdaniem, urząd marszałkowski  jako właściciel trasy byłby dla miasta korzystniejszym rozwiązaniem, tam bowiem znajdują się znacznie większe środki na inwestycje i utrzymanie dróg.

Po powstaniu obwodnicy, bardzo ważne stanie się dostosowanie sygnalizacji świetlnej do ruchu na ulicach przecinających al. Piłsudskiego. Istotne z punktu widzenia mieszkańców będzie także wybudowanie ścieżki rowerowej wzdłuż głównej mareckiej arterii. Markom należy się rekompensata za to, że tak długo znosimy uciążliwości związane z ruchem tranzytowym przez miasto.

Nie można realizować inwestycji bez należytych środków. Jak ocenia Pan kondycję finansową miasta?

Nie będę ukrywał, że kondycja Marek jest słaba, podobnie jak w wielu sąsiednich gminach. Mamy wysoki poziom zadłużenia. Musimy teraz skupić się na pozyskiwaniu dodatkowych środków wszystkimi możliwymi kanałami. Na pewno jednym z kluczowych źródeł jest zachęcenie większej liczby naszych mieszkańców do meldowania się i odprowadzania tutaj podatków.

Nie będziemy też ustawali w próbach pozyskiwania środków zewnętrznych, gdzie się tylko będzie to możliwe. Każde dodatkowe pieniądze, nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, można wykorzystać z pożytkiem dla miasta, np. budując oświetlenie na jednej z ulic.

Jak widzi Pan Marki w dalszej perspektywie? W jakim kierunku powinien podążać rozwój miasta?

Po wybudowaniu trasy S8 na pewno zmieni się charakter Marek. Za dobry przykład może służyć Pułtusk. Był miastem przelotowym, po powstaniu obwodnicy żyje się tam znacznie spokojniej, a główna ulica stała się duktem spacerowym.

Celem będzie stworzenie kilku punktów na terenie miasta, o charakterze wypoczynkowo – rekreacyjnym, gdzie mogliby się spotykać mieszkańcy. Trwa obecnie modernizacja miejskiego parku, ale w sytuacji gdy Marki są miastem rozciągniętym na 7 kilometrów i pozbawionym przy tym jednoznacznego, ścisłego centrum potrzeba jeszcze dwóch, może trzech takich punktów. Tereny zielone są mocnym punktem naszego miasta. Jedno jest pewne, powstanie obwodnicy odmieni klimat Marek.

Liczę także na rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Markach. Przecież miasto to w pierwszej kolejności ludzie, a nie mury i ulice, dlatego będę otwarty na wszelkie inicjatywy społeczne.

TS

Share

About Author

t.sobiech@2takty.com