Trwają intensywne prace przy budowie stacji kolejowej i remoncie przejazdu drogowego przez tory na Mokrym Ługu. Powstaje nowy przystanek Zielonka Bankowa i ruszyła wycinka drzew pod budowę wiaduktu na trasie 634.
W kwietniu minie już półtora roku odkąd zamknięta została linia kolejowa pomiędzy Rembertowem a Zielonką. Przez niemal cały 2014 roku niewiele się na niej działo. Zdjęto jedynie większość torów i całkowicie rozebrano dotychczasowy przystanek Bankowa. Na długie miesiące kolej (wykonawcą jest Torpol, a inwestorem PKP PLK) ugrzęzła w biurokracji, pozwoleniach, odwołaniach i protestach. Prace toczyły się niemal wyłącznie na odcinku między Wołominem, Tłuszczem i Sadownem, a dopiero na początku obecnego roku sprawy na dobre ruszyły na najistotniejszym fragmencie linii.
Mokry Ług za kilka tygodni?
Przejazd drogowy na Mokrym Ługu jest elementem bardzo popularnego skrótu, umożliwiającego ominięcie częstych korków na „Żołnierskiej”, po drodze do Zielonki i dalej w kierunku Wołomina. Zamykając go w lutym, kolejarze zadeklarowali, że ukończą prace do końca kwietnia. Sądząc po tempie robót (uwijających się robotników i maszyny działające pełną parą widzieliśmy nawet w sobotnie popołudnie) jest to termin możliwy do zrealizowania.
Widać już też coraz więcej elementów powstającej, zupełnie nowej stacji kolejowej Warszawa Mokry Ług. Składać się ona będzie z dwóch peronów, które jednak nie będą leżały naprzeciwko siebie. Oddzieli je właśnie remontowany aktualnie przejazd. Oddanie przystanka do użytku oznaczało będzie nie tylko wygodny transport dla mieszkańców tej części Rembertowa, ale również znaczne przybliżenie I strefy biletowej ZTM do Zielonki. Tańsze powinny być karty miesięczne, ale prawdopodobnie (tak było w przypadku Ząbek i nowej stacji Warszawa Wilno) okaże się, że tzw. Wspólny Bilet stanie się kompletnie nieopłacalny dla kolejnej podwarszawskiej gminy.
Bankowa wreszcie ruszyła
Po rozbiórce na początku roku, przez wiele miesięcy w tym miejscu zalegały jedynie hałdy piasku. W ostatnich tygodniach wreszcie zwieziono materiały budowlane i zaczęła się budowa. Nowa „Bankówka” będzie zbudowana według zbliżonego modelu do stacji Mokry Ług. Tu również oba perony będą od siebie nieco oddalone. W tym momencie trwa budowa pierwszego z nich – przesuniętego w kierunku Warszawy względem poprzednio istniejącego obiektu.
Także tutaj przystanek zostanie wyposażony w nowoczesną infrastrukturę – od nagłośnienia, przez wyświetlacze po windy dla niepełnosprawnych. Warto pamiętać, co nie zawsze spotyka się z powszechną akceptacją, że na całym odcinku modernizowanej trasy zostanie ona wyposażona w ekrany akustyczne. Utrudni to, a być może wręcz uniemożliwi, na przykład spacery w lesie dla części mieszkańców Rembertowa czy Zielonki, a mieszkańcy bliskich torom posesji zamiast zieleni z okien będą mogli podziwiać ekrany.
Wiadukt czeka w kolejce
Chwilowo z racji wielkiej przebudowy kolejowej nie jeżdżą tu pociągi, ale przejazd na trasie 634 na wjeździe do Zielonki przez lata było powodem dodatkowych korków. Także tutaj kierowcy (i samorządy, bowiem nie będą musiały ponosić żadnych kosztów) skorzystają z kolejowej inwestycji. Trwa już wstępna wycinka drzew, niezbędna m.in. do tego, aby na czas budowy zorganizować przejazd tymczasowy.
Kolej zapewnia, że ani na moment ruch na kluczowej trasie dla całego powiatu wołomińskiego nie zostanie zamknięty, choć oczywiście utrudnienia są więcej niż prawdopodobne. Według nieoficjalnych informacji MGR, budowa wiaduktu w Zielonce ma być następnym etapem inwestycji po oddaniu do użytku przejazdu na Mokrym Ługu. Jeżeli zatem terminy zostaną dotrzymane, to powinna rozpocząć się już w maju.
Zielone światło dla tunelu?
Budowa tunelu wzdłuż ul. Kolejowej w Zielonce jest już opóźniona mniej więcej o rok, ale i tak to miasto ma więcej szczęścia, niż Kobyłka, która utraciła obie swoje planowane bezkolizyjne przeprawy. W pierwszych dniach marca władze Zielonki opublikowały komunikat, z którego wynika, ze decyzja lokalizacyjna dla tego obiektu został ostatecznie podtrzymana w mocy. Kilka osób protestującym przeciwko budowie przez wiele miesięcy wstrzymywało ją, odwołując się do kolejnych, coraz wyższych instancji. Ostatecznie skończyło się na pozytywnej dla tunelu decyzji Ministerstwa Infrastruktury.
Jak się dowiedzieliśmy, nie ma szans, aby ostatnie procedury (pozwolenie na budowę) i przygotowania zakończyły się wiosną, jak jeszcze do niedawna obiecywano. Na dziś najbardziej prawdopodobnym terminem rozpoczęcia budowy tunelu jest lipiec – sierpień bieżącego roku. Również w Zielonce nie nastąpi całkowite ruchu zamknięcie ruchu. Kierowcy będą mogli przekraczać tory tymczasowym przejazdem, mniej więcej na wysokości gimnazjum i Urzędu Miasta. Trzeba się będzie trochę pomęczyć, aby standard życia wreszcie się poprawił.
TS
Related News

Niszczył plakaty wyborcze, usłyszał już zarzuty
May 28, 2025
Brutalna Kampania Wyborcza w Wołominie
May 28, 2025
Wiadukt już w tym roku?
February 10, 2025
Modernizacja ul. Ząbkowskiej w Markach
February 10, 2025
Rembertów
April 08, 2024
Wybory do Rady Powiatu Wołomińskiego
April 08, 2024