guyglodis learningwarereviews humanscaleseating Cheap NFL Jerseys Cheap Jerseys Wholesale NFL Jerseys arizonacardinalsjerseyspop cheapjerseysbands.com cheapjerseyslan.com cheapjerseysband.com cheapjerseysgest.com cheapjerseysgests.com cheapnfljerseysbands.com cheapnfljerseyslan.com cheapnfljerseysband.com cheapnfljerseysgest.com cheapnfljerseysgests.com wholesalenfljerseysbands.com wholesalenfljerseyslan.com wholesalenfljerseysband.com wholesalenfljerseysgest.com wholesalenfljerseysgests.com wholesalejerseysbands.com wholesalejerseyslan.com wholesalejerseysband.com wholesalejerseysgest.com wholesalejerseysgests.com atlantafalconsjerseyspop baltimoreravensjerseyspop buffalobillsjerseyspop carolinapanthersjerseyspop chicagobearsjerseyspop cincinnatibengalsjerseyspop clevelandbrownsjerseyspop dallascowboysjerseyspop denverbroncosjerseyspop detroitlionsjerseyspop greenbaypackersjerseyspop houstontexansjerseyspop indianapoliscoltsjerseyspop jacksonvillejaguarsjerseyspop kansascitychiefsjerseyspop miamidolphinsjerseyspop minnesotavikingsjerseyspop newenglandpatriotsjerseyspop neworleanssaintsjerseyspop newyorkgiantsjerseyspop newyorkjetsjerseyspop oaklandraidersjerseyspop philadelphiaeaglesjerseyspop pittsburghsteelersjerseyspop sandiegochargersjerseyspop sanfrancisco49ersjerseyspop seattleseahawksjerseyspop losangelesramsjerseyspop tampabaybuccaneersjerseyspop tennesseetitansjerseyspop washingtonredskinsjerseyspop
Newsy z regionu — Thursday 30.04.2015

O zmianach, jakie w związku z modernizacją zajdą w Wołominie, o nowych przejazdach, nieodzownych uciążliwościach i korzyściach, rozmawiamy z wiceburmistrzem Wołomina Sylwestrem Jagodzińskim.

 

 

 

 

 

Trwa modernizacja linii kolejowej E75 „Rail Baltica”, stanowiącej fragment jedynego połączenia kolejowego krajów bałtyckich z Polską oraz innymi krajami Unii Europejskiej. Modernizacja na odcinku Warszawa – Rembertów – Zielonka – Wołomin – Tłuszcz, ma na celu dostosowanie linii kolejowej do prędkości 160 km/ha dla pociągów pasażerskich (docelowo do 200 k/ha) oraz 120 km/ha w ruchu kolejowym.

Moja Gazeta Regionalna:  Panie Burmistrzu, kiedy TO zacznie się w Wołominie? Kiedy zostaną zamknięte przejazdy kolejowe i rozpocznie się ogromna inwestycja, która zdezorganizuje nam życie?

Sylwester Jagodziński: Według zapowiedzi inwestora, czyli PKP PLK oraz wykonawcy – firmy TORPOL SA, inwestycja rozpocznie się latem tego roku, w sierpniu lub wrześniu. Wykonawca zapowiada, że budowa potrwa 7-8 miesięcy, natomiast patrząc realnie, może potrwać nawet rok. Na czas budowy zostaną zamknięte obydwa przejazdy kolejowe, w ciągu ul. Sasina w Wołominie oraz w ciągu al. Niepodległości przy PKP Słoneczna. Przejazd tymczasowy będzie na wysokości ul. Sikorskiego. Gmina wystąpiła do inwestora o zlokalizowanie kolejnego przejazdu zastępczego bliżej ul. Sasina, nie mamy jeszcze odpowiedzi. Ruch komunikacyjny ulicami Sasina, Geodetów i al. Niepodległości będzie się odbywał prawdopodobnie tak jak obecnie, ale być może zostanie zjazd na ul. Al. Niepodległości z ul. Wąskiej.

Wraz z rozpoczęciem budowy zostanie zminimalizowany ruch pociągów. To znaczy, w godzinach szczytu pociągi będą kursowały częściej i będą dłuższe składy, poza tymi godzinami kursy będą ograniczone, żeby można było realizować prace budowlane. Chcemy, żeby obsługa komunikacyjna budowy odbywała się drogami wojewódzkimi, głównie al. Niepodległości oraz wzdłuż torów, gdzie część ulic Wąskiej i Żelaznej leży w tzw. pasie kolejowym. Skład materiałów budowlanych został zaplanowany na terenie po Stolarce, wykonawca zawarł już umowę z właścicielem tego miejsca.

Czyli zamykają przejazdy i rozpoczyna się budowa. Ale ta budowa to nie tylko położenie nowych torów i przebudowa peronów, ale także budowa dwóch przejazdów podziemnych pod torami. Takiej inwestycji jeszcze w Wołominie nie było. Tymczasem mieszkańcy tych okolic wiedzą bardzo mało. Gdzie będzie zaczynał się tunel, czy zmiany spowodują zamknięcie ulic, zmiany w organizacji ruchu, jakie będą konsekwencje tej modernizacji?

Podzielę się z czytelnikami swoją wiedzą: na terenie Wołomina zostaną wybudowane dwa przejazdy pod torami i jedno przejście pod torami na wysokości ul. Sikorskiego. Przejścia na drugą stronę torów będą również przy stacjach kolejowych.  Kładka dla pieszych na stacji w Wołominie zostanie rozebrana. Dotychczasowe dwa przejazdy kolejowe, w ciągu ulic Przejazd-Sasina i al. Niepodległości-Geodetów zostaną zlikwidowane, w ich miejsce powstaną wspomniane tunele. Peron zostaną rozebrane, a w ich miejsce powstaną nowe wyspowe perony. Dojścia na perony będą podziemne, zaprojektowane zostały także windy przystosowane do przewozu osób na wózkach oraz osób z wózkami i rowerami. Także na stacji Wołomin Słoneczna dotychczasowe dwa perony zostaną zastąpione jednym wyspowym. Tutaj na peron będzie wychodziło się z tunelu, zaprojektowane zostały dwa zadaszone wyjścia schodami oraz windy.

Bardzo dokładnie Pan to przedstawia i jak ktoś ma wyobraźnię, to widzi te tunele, perony, przejścia podziemne. Dlaczego jednak nie została przygotowana wizualizacja tej inwestycji? Dlaczego dwa lata temu nikt z władz Wołomina nie spotkał się z mieszkańcami i nie powiedział, jak będzie przebiegała budowa i jakie efekty końcowe są przewidziane?

Trudno mi odpowiedzieć, zajmuję się tym tematem dopiero od kilku miesięcy, odkąd burmistrzem została Elżbieta Radwan.

tory

Na stacji PKP Słoneczna zamiast dwóch starych peronów będzie nowy wyspowy

 

A kto w poprzedniej kadencji reprezentował gminę na spotkaniach z PKP?

Głównie wiceburmistrz Grzegorz Mickiewicz.

Mieszkańcy się niepokoją, bo za dużo jest niewiadomych. Przy stacji PKP Słoneczna zostanie zamknięta ul. Zakładowa, nawet nawierzchnia asfaltowa została wykonana tylko na fragmencie ulicy i zwyczajnie urwana, bo po co dalej, skoro ulica do zamknięcia. Nie wiadomo, czy tego losu nie podzieli ul. Duczkowska. I co wtedy, skierujecie cały ruch na ciasną nomen omen ul. Ciasną gdzie ledwo mogą minąć się dwa samochody? To nie tylko wielkie uciążliwości, ale przede wszystkim lekceważenie mieszkańców.

Spotkań z mieszkańcami rzeczywiście nie było, ale były informacje na stronach internetowych i w urzędowym biuletynie. Teraz będziemy o wszelkich działaniach szczegółowo informować, wszystkich nas czeka trudny, trwający prawie rok egzamin. Jestem pewny, że przebrniemy przez te uciążliwości, bo po prostu nie mamy innego wyjścia. PKP realizuje inwestycję na swoim terenie i gminy już nie mają większych możliwości negocjacyjnych. Nie pozostaje nam nic innego, jak z nadzieją patrzeć w przyszłość. Na modernizacji linii kolejowej Wołomin można tylko skorzystać. Skróci się czas dojazdu do Warszawy, przejazdy będą bezkolizyjne, skończy się stanie w korku, przejścia przez tory będą bezpieczne, bo możliwe tylko w wyznaczonych miejscach, poza tym tory będą odgrodzone ekranami akustycznymi. Zmieni się na lepsze tak dużo, że, moim zdaniem, modernizacja linii kolejowej to dla Wołomina wydarzenie  o znaczeniu historycznym.

Dziękuję za rozmowę   

Agata Bochenek  

Share

About Author

t.sobiech@2takty.com