guyglodis learningwarereviews humanscaleseating Cheap NFL Jerseys Cheap Jerseys Wholesale NFL Jerseys arizonacardinalsjerseyspop cheapjerseysbands.com cheapjerseyslan.com cheapjerseysband.com cheapjerseysgest.com cheapjerseysgests.com cheapnfljerseysbands.com cheapnfljerseyslan.com cheapnfljerseysband.com cheapnfljerseysgest.com cheapnfljerseysgests.com wholesalenfljerseysbands.com wholesalenfljerseyslan.com wholesalenfljerseysband.com wholesalenfljerseysgest.com wholesalenfljerseysgests.com wholesalejerseysbands.com wholesalejerseyslan.com wholesalejerseysband.com wholesalejerseysgest.com wholesalejerseysgests.com atlantafalconsjerseyspop baltimoreravensjerseyspop buffalobillsjerseyspop carolinapanthersjerseyspop chicagobearsjerseyspop cincinnatibengalsjerseyspop clevelandbrownsjerseyspop dallascowboysjerseyspop denverbroncosjerseyspop detroitlionsjerseyspop greenbaypackersjerseyspop houstontexansjerseyspop indianapoliscoltsjerseyspop jacksonvillejaguarsjerseyspop kansascitychiefsjerseyspop miamidolphinsjerseyspop minnesotavikingsjerseyspop newenglandpatriotsjerseyspop neworleanssaintsjerseyspop newyorkgiantsjerseyspop newyorkjetsjerseyspop oaklandraidersjerseyspop philadelphiaeaglesjerseyspop pittsburghsteelersjerseyspop sandiegochargersjerseyspop sanfrancisco49ersjerseyspop seattleseahawksjerseyspop losangelesramsjerseyspop tampabaybuccaneersjerseyspop tennesseetitansjerseyspop washingtonredskinsjerseyspop
Newsy z regionu — Wednesday 1.10.2014

Zamiast nowoczesnych obiektów inżynieryjnych – wiaduktu przy przystanku Ossów i tunelu pod torami przy głównym przystanku, Kobyłka dostanie dwa archaiczne przejścia kolizyjne z dróżnikiem i szlabanami. PKP PLK podpisały aneks do umowy z wykonawcą, oznaczający wycofanie się z tych projektów.

 

 

 

 

„Bomba” wybuchła 26 września, kiedy kolej – po spotkaniu z zainteresowanymi samorządami – opublikowała komunikat o zmianie części założeń do wielkiej inwestycji kolejowej na trasie Warszawa – Białystok.

Nerwowo na chwilę zrobiło się w całym powiecie, ponieważ biurokraci z PKP Polskie Linie Kolejowe SA wydali tylko lakoniczne oświadczenie, z którego nie wynikało dokładnie, o jakie 5 „obiektów inżynieryjnych” tak naprawdę chodzi. Prawda ostatecznie okazała się bolesna dla Kobyłki, zrezygnowano również z trzech zadań na odcinku z Tłuszcza do Sadownego.

Niestety, co muszę przyznać jeszcze dziś z niedowierzaniem, informacje dotyczą Miasta Kobyłka, a mianowicie wyłączenia z projektu modernizacji linii E75 – budowy wiaduktu przy przystanku Kobyłka Ossów, tunelu przy przystanku Kobyłka i ponad 2 km nowych dróg dojazdowych do tych obiektów. Z informacji uzyskanych od inwestora wynika, że modernizacja samej linii kolejowej (dwa dodatkowe tory, nowe perony i wejścia na nie) ma być wykonana – powiedział „Regionalnej” Piotr Grubek, wiceburmistrz Kobyłki.

Kto zawinił?

Po tak szokującej lokalną społeczność informacji, która dodatkowo pojawiła się w ogniu kampanii wyborczej, natychmiast pojawiły się próby znalezienia winnego takiej sytuacji. Zdaniem władz miasta, głównym powodem były intensywne protesty mieszkańców.

Rezygnacja z budowy jest głównie skutkiem protestów Stowarzyszenia Nasza Ziemia z Kobyłki, wspieranego przez sympatyków kobyłkowskiego koła Mazowieckiej Wspólnoty Samorządowej oraz pojedynczych mieszkańców naszego miasta. Pismo – protest przeciwko budowie wiaduktu w Ossowie wraz z drogami dojazdowymi, poparte listą z prawie 1,5 tys podpisami spowodowało, że spełnił się najczarniejszy z możliwych scenariuszy – mówi wiceburmistrz Grubek.

Z kolei przeciwnicy budowy protestowali nie tyle przeciwko samej budowie, ile konkretnej lokalizacji obu obiektów, zaproponowanej przez władze Kobyłki. W przypadku wiaduktu w Ossowie, obawiano się zmiany charakteru małej ulicy Jasińskiego, przez która teraz ma być poprowadzony główny ruch. Sugerowano budowę wiaduktu w ciągu ul. Poniatowskiego i Napoleona, czyli tak jak obecnie przebiega przejazd przez tory. Również w centrum Kobyłki (tunel planowano „w śladzie” ul. Orszagha) sprawa rozbijała się o konkretną lokalizację. Jak się okazało – brak porozumienia w mieście doprowadził do wylania dziecka razem z kąpielą.

Pozostaje liczyć na cud

Kolejarze skorzystali z pretekstu i jednym aneksem przyspieszyli całość już spóźnionej inwestycji, rezygnując z angażowania się w kontrowersyjne i niepewne terminowo projekty. Przedłużające się postępowania mogły doprowadzić do braku możliwości realizacji i rozliczenia całego, wartego 1,6 mld zł projektu w wyznaczonym terminie, a co za tym idzie zwrot dofinansowania unijnego.

Rozumiemy mieszkańców, których planowana inwestycja kolejowa dotykała bezpośrednio. Reprezentowaliśmy ich interesy w rozmowach z PKP PLK. Składaliśmy uwagi, wnioski i podsuwaliśmy kolei konkretne rozwiązania, aby zmniejszyć uciążliwość i oddziaływanie inwestycji. Będziemy robić wszystko, aby spółka PKP PLK nie dzieliła miasta i wybudowała brakujące skrzyżowania i dojazdy do nich. Wierzę, że się to uda – zapowiada Piotr Grubek.

Tymczasem już w najbliższych dniach nastąpi znaczne przyspieszenie prac torowych na modernizowanej trasie. Kolej od 12 października całkowicie zamknie dla ruchu odcinek między między Tłuszczem a Łochowem. Będzie się tam można poruszać wyłącznie zastępczą komunikacją autobusową.

TS / fot. Wizualizacja PKP PLK

Share

About Author

t.sobiech@2takty.com