W miejscu starego przejazdu przez tory kolejowe w Ząbkach powstanie przejście dla pieszych wraz z labiryntem, podnoszącym poziom bezpieczeństwa.
\Będzie to jednak rozwiązanie tymczasowe, gdyż docelowo planowana jest w tym miejscu budowa przejścia podziemnego z możliwością wejścia na peron.
Jeszcze do niedawna przejazd przez tory w ciągu ulic Batorego i Piłsudskiego był głównym i najczęściej wykorzystywanym przejazdem w Ząbkach. Zmieniło się to z chwilą otwarcia tunelu drogowego. Chociaż stary przejazd został zamknięty, to piesi nadal korzystają ze starej przeprawy.
– Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu, należy zamknąć niebezpieczne przejścia przez tory w promieniu 1500 metrów od przejazdu bezkolizyjnego. W związku z oddaniem do użytku tunelu drogowego, miasto Ząbki jest zobowiązane do zlikwidowania starego przejścia, ponieważ w świetle przepisów jest ono niebezpieczne – wyjaśnia wiceburmistrz miasta Artur Murawski – Podjęliśmy jednak działania, aby mimo wszystko zachować naturalny ciąg pieszy w ulicach Batorego i Piłsudskiego. Jesteśmy już po rozmowach z zarządem PKP PLK i wspólnie planujemy budowę przejścia podziemnego z możliwością wejścia na peron – dodaje.
Miasto Ząbki zleciło już wykonanie prac projektowych nad nowym przejściem podziemnym. Budowa przejścia, zgodnie z ustaleniami pomiędzy władzami Ząbek a zarządem PKP PLK, zostanie sfinansowana ze środków unijnych, których beneficjentem będzie PKP. Miasto natomiast, oprócz wykonania projektu, będzie partycypowało w kosztach wkładu własnego. Chociaż wartość tej inwestycji będzie znana dopiero po opracowaniu projektu, to już szacuje się, że budowa pochłonie blisko 10 mln zł.
– Do czasu aż przejście podziemne zostanie wybudowane, chcielibyśmy zachować naziemne przejście przez tory w dotychczasowym miejscu. Dlatego też zaprosiliśmy przedstawicieli PKP na wspólną komisję, podczas której udało nam się ustalić zasady współpracy przy budowie tymczasowego przejścia naziemnego, wyposażonego w labirynty – informuje wiceburmistrz Murawski – Takie rozwiązanie pozwoli na ułatwienie życia mieszkańcom, przyzwyczajonym do dotychczasowej lokalizacji przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa – tłumaczy.
Zgodnie z ustaleniami, po stronie miasta będzie leżała budowa labiryntów po obu stronach przejścia, wygrodzenie ciągów pieszych z terenu po likwidacji przejazdu wraz z wejściem na peron, utwardzenie pochyłego wejścia na peron, przycięcie krzewów w celu poprawy widzialności, a także wykonanie pomiaru natężenia światła na przejściu. Prace te będą wykonywane pod nadzorem ISE Warszawa Wieleńska. PKP PLK S.A. zaś zdemontuje posterunek strażnicy przejazdowej wraz z urządzeniami Sterowania Ruchem Kolejowym, oznakuje nowe przejście odpowiednimi tabliczkami oraz wykona nawierzchnię przejścia w poziomie szyn kolejowych.
Po wykonaniu tych prac i podpisaniu stosownych dokumentów, przejazd kategorii A zostanie przekwalifikowany w przejście kategorii E, dzięki czemu mieszkańcy będą mogli korzystać w przejścia aż do czasu wybudowania przejścia podziemnego. Planuje się, że prace nad nowym, tymczasowym przejściem zakończą się w październiku bieżącego roku.
Anna Sajnog
Related News

Niszczył plakaty wyborcze, usłyszał już zarzuty
May 28, 2025
Brutalna Kampania Wyborcza w Wołominie
May 28, 2025
Wiadukt już w tym roku?
February 10, 2025
Modernizacja ul. Ząbkowskiej w Markach
February 10, 2025
Rembertów
April 08, 2024
Wybory do Rady Powiatu Wołomińskiego
April 08, 2024